خرید تیرآهن نیز مهم تلقی می شود زیرا تیرآهن یکی از مهمترین انواع پروفیل های سازه ای است. اتوهای تیر به دو صورت کلی هستند که با علامت اختصاری I یا NP مشخص می شوند و اتوهای بال پهن تیر نیز با H یا IPB نشان داده می شوند و دارای ارتفاع و بالهای یکسان هستند.

 
در پاسخ به این سوال که تفاوت بین تیرآهن(H) بال پهن و تیرآهن(I) معمولی چیست، می توان گفت که تفاوت ظاهری و تفاوت در کارایی اصلی ترین وجه تمایز این دو محصول است. در این مقاله می خواهم یک بررسی کامل از نوع بال عریض یا Hush H انجام دهم. اگر به عکس دوم دقت کنید، می بینید که من و H چندان شبیه هم نیستیم. تفاوت در عرض بال و ضخامت بال است. ضخامت بال تیرآهن آشکارا ضخیم تر از تیرآهن و IPE معمولی است.
 
یکی از پرکاربردترین بخش ها در ساخت و ساز، تیرآهن سنگین است. آنها از این بخش فولادی برای ساختن ستون ها یا قطعاتی برای سازه هایی که نیاز به مقاومت بالایی دارند استفاده می کنند. تهیه خرپا و تیر از دیگر کاربردهای آن است که وزن های بسیار بالایی را تحمل می کند. تیرآهن هش های سبک و سنگین به طور موثر در محل استفاده و نوع استفاده از آنها متفاوت است. از جمله این تفاوت ها می توان به بال های پهن تر و ضخیم تری اشاره کرد و همچنین دارای سطح مقطع زیادی است که آن را در برابر تنش مقاوم می کند و می تواند به عنوان ستون عمودی نیز استفاده شود. از کاربردهای آن می توان به سدسازی، پل سازی و ... اشاره کرد. معمولاً در جاهایی که به استحکام بالا نیاز است استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های این تیر ها این است که می توان آنها را در طول 100 متر سفارش داد.
 
انواع مختلفی از تیرآهن وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان دارند، اما به طور معمول نقش آنها مقاومت در برابر تنش های برشی بر روی ساختمان ها است.یکی از انواع تیرآهن تیرآهن CPE یا تیرآهن لانه زنبوری است.
بنابراین، مهم ترین هدف از ساخت تیر لانه زنبوری این است که سوراخ های آن در خدمت افزایش نیروی تنش خمشی سازه است. در واقع مهندسان می گویند هدف اصلی ساخت تیر لانه زنبوری افزایش مقاومت خمشی است. از طرفی سبکتر از سایر انواع تیرآهن است، بنابراین در اثر وزش باد شدید احتمال لیز خوردن آن کمتر است.
 
مراحل تولید تیرآهن متنوع است. نورد گرم یکی از رایج ترین روش های شکل دهی فلزات است. بدین ترتیب ابتدا یک شمش فولادی از نوع شمش (بلوم) با سطح مقطع و طول معین به کوره نورد گرم تزریق می شود و به دمای مورد نظر می رسد و سپس از قفسه نورد اولیه (مجموعه غلتک ها) عبور می کند. سطح مقطع را کاهش داده، طول را افزایش داده و در نهایت از قفسه نورد میانی و قفسه نورد نهایی به شکل تیرآهن عبور داده و به طول مورد نیاز برش داده و بسته بندی کنید.
 
تیرآهن اروپایی بیشترین استفاده را در ساخت و ساز دارد. ضخامت آن در طول آن ثابت است و بالها در ابتدا و انتها یکسان هستند. رایج ترین سایزها بین 12 تا 30 است، اما کارخانه ها IPE را در سایزهای 8 تا 60 نیز تولید می کنند. برای تیرآهن INP در امتداد بال، ضخامت بال دور از بال کاهش می یابد. مطابق با استانداردهای ساخت، مشخصات مهمی مانند ارتفاع، ضخامت بدنه، ضخامت بال، عرض بال، وزن و نوع آهنی تیر بر روی صفحه درج شده و همراه محصول تولیدی نمایش داده می شود.
 
تیرآهن IPE به طور گسترده در صنایع مختلف مانند صنعت ساختمان و پروژه های ساختمانی، کارگاه های آهنگری و صنایع مختلف مشابه استفاده می شود.